Monday, January 5, 2009

السلام عليكم ورحمة الله


Sahabat2 yang dihormati sekelian, pelajaran nahu akan menyusul selepas ini, manakala pelajaran hari ini adalah memahami ayat2 mudah yang bermula dengan dua kalima dan ditambah beberapa kalimah menjadikan ayat itu agak panjang;


CONTOH:


أشتري الكتاب ( ashtari al - kitab) saya membeli buku ini


ditambah dengan


من المكتبة ( min al-maktabah ) dari kedai buku


أشتري الكتاب من المكتبة (ashtari al-kitab min al-maktabah) saya membeli

buku dari kedai buku)


ditambah dengan


ب ( bi ) dengan harga


خمسة ( khamsati) lima


ditambah dengan:


ريالات ( riyalaat) riyal


أشتري الكتاب من المكتبة بخمسة ريالات

( ashtari al-kitab min al-maktabah bi khamsati riyalaat)


Saya membeli buku ini dengan harga lima riyal.


ملخص القواعد اللغة العربية


Di dalam ayat tersebut terdapat kata kerja ( فعل ) masa kini

atau sedang berlaku ( مضارع ) dimana pelakunya ( الغاعل) ialah

"saya" atau "ana". Tanda yang menunjukkan "saya" dalam

kata kerja ter sebut adalah huruf hamzah yang terdapat di-

atas alif ( أ )


Lihat beberapa kata kerja yang sedang berlaku bagi "saya"

atau " ana" ( المتكلم )



أصلي - ( usolli) saya sedang solat


أشتري - ( ashtari ) saya seang membeli


أقرأ - ( aqro u ) saya sedang membaca


أكتب - (aktubu ) saya sedang menulis


Jelas perkataan kata kerja di atas terdapat huruf alif berhamzah

yang menandakan " ana" atau "saya" yang melakukan perbuatan

solat - membeli - membaca dan menulis.


No comments:

Post a Comment

My Blog List

  • - السلام عليكم Untuk pengetahuan semua blog belajar bahasa arab ini akan diaktifkan semula dalam masa terdekat. أخوكم في الاسلام
    12 years ago
  • - *KATA-KATA HIKMAT ALI BIN ABI TOOLIB* *Seseorang itu menjatuhkan nilai dirinya bila dia mula meresa tamak. Ia rela dengan kehinaan bila ia menceritakan ...
    14 years ago